مراقبت های قبل و بعد از هایفوتراپی

آمادگی برای هایفوتراپی


یکی از روش های جدید جوانسازی پوست، هایفوتراپی است که برای رفع مشکلات پوستی در نواحی مختلف بدن و همچنین از بین بردن چربی های اضافی در نواحی همچون غبغب و شکم استفاده می شود. مانند هر روش درمانی زیبایی دیگر داشتن شرایط ابتدایی برای انجام آن و مراقبت های بعد از هایفوتراپی می تواند در نتیجه دریافتی تاثیر گذار باشد. این روش درمانی به دلیل عدم تهاجم و عدم نیاز به دوران نقاهت، می تواند در زمان کوتاهی بین فعالیت های روزانه انجام شود و به همین دلیل به نام درمان وقت ناهار نیز شناخته می شود.


هایفوتراپی چیست؟

هایفوتراپی HIFU therapy (امواج متمرکز فراصوت با شدت بالا) یک درمان غیرتهاجمی، غیر جراحی و ایمن برای لیفت صورت، کاهش چین و چروک، کاهش غبغب و پیکرتراشی است. هایفوتراپی از انرژی سونوگرافی به صورت متمرکز برای هدف قرار دادن لایه های مختلف در زیر سطح پوست استفاده می کند. در طول فرآیند هایفوتراپی ، پرتوهای اولتراسوند با فرکانس بالا به محل بافت انتخاب شده هدایت می شوند که باعث گرم شدن آن شده که آسیب سلولی را به همراه دارد؛ این آسیب روند بهبود سلول ها را آغاز می کند، تولید کلاژن جدید را تحریک کرده و منجر به پوستی سفت تر و محکم تر می شود. در حالی که این ممکن است غیرقابل تصور به نظر برسد، پرتوها فقط بر روی محل بافت هدف زیر سطح پوست متمرکز می شوند، بنابراین هیچ آسیبی به لایه های بالایی پوست وارد نشده و در نتیجه نیازی به زمان استراحت نیست. از آنجایی که انرژی هایفو می تواند به لایه چربی بدن برسد، همچنین یک درمان بسیار موثر برای از بین بردن چربی های ناخواسته و سفت کردن پوست بدن است.

انجام هایفوتراپی به صورت سرپایی می باشد و طی یک جلسه می توان نتایج آن را فورا مشاهده کرد، پس از انجام این روش بلافاصله می توان فعالیت های روزانه خود را ادامه داد و نیازی به بستری شدن نمی باشد. روش هایفوتراپی برای اولین بار در سال 2008 به منظور درمان های زیبایی مورد استفاده قرار گرفت، همچنین باید در نظر داشته باشید که هایفوتراپی در سال 2009 توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) مورد تایید قرار گرفته است. برخی از روش های درمانی توسط هایفو به دلیل نوین بودن آن هنوز مورد تایید قرار نگرفته اما در سال 2014 استفاده از هایفوتراپی برای از بین بردن چین و چروک های صورت، گردن و بالای سینه مورد تایید FDA قرار گرفت.


نتایج و کاربردهای هایفو

همانطور که گفته شد هایفوتراپی نوعی تکنیک جدید و به روز می باشد که به وسیله آن می توان بدون هیچ گونه عارضه ای اقدام به جوانسازی پوست و زیبایی و همچنین رفع چین و چروک های سطح پوست نمود. برخی از کاربردهای اصلی هایفوتراپی عبارتند از:

•   از بین بردن افتادگی فک و یا چانه و زاویه سازی صورت و برجستگی خط فک

•   حذف و کاهش غبغب

•   حذف یا کاهش خطوط گریه و خنده (چروک اطراف لب و چشم)

•   لیفت و بالا کشیدن گونه

•   از بین بردن افتادگی پلک بالا و لیفت ابروها

•   از بین بردن چین و چروک ها در نواحی صورت و گردن

•   شادابی و یکدست شدن پوست در نواحی صورت و گردن

•   کاهش چربی در نواحی که به سختی با ورزش و رژیم لاغر می شوند

•   هایفو واژینال برای سفت کردن و جوانسازی ناحیه واژن

اکثر افراد تنها به 1 یا 2 جلسه انجام هایفوتراپی نیاز دارند، اما افرادی که پوست آسیب دیده از نور خورشید دارند یا افتادگی پوست بالایی دارند ممکن است برای مشاهده نتایج مورد نظر به چندین درمان هایفو نیاز داشته باشند. فاصله جلسات احتمالی در صورت نیاز به هایفوتراپی مجدد، در حدود 1 بار در ماه می باشد؛ نتایج نهایی درمان هایفو به طور کلی 12 تا 18 ماه و حتی بیشتر با پیروی از یک سبک زندگی سالم باقی می ماند.


هایفوتراپی صورت


مراقبت های قبل از هایفوتراپی به چه صورت است؟

با این که هایفوتراپی روشی ساده به نظر می رسد، درک مراقبت های قبل و بعد از آن بسیار مهم است، همچنین باید کاندید مناسبی برای این روش باشید. تمام افرادی که مشکلات پوستی همچون افتادگی، خطوط ریز و درشت، عدم فرم مناسب گونه و چانه دارند می توانند از روش هایفوتراپی استفاده کنند. البته برای اینکه کاندید مناسب هایفوتراپی باشید بهتر است در سنین بین 25 تا 60 سال قرار داشته و مشکلات پوستی شما به مرحله حادی نرسیده باشد. پیروی از شرایط آمادگی قبلی و دستورالعمل های بعد از هایفو، اثربخشی این درمان را بهبود می بخشد و مزایای طولانی مدت را تضمین می کند. هایفوتراپی همانند هر روش درمانی و یا زیبایی نیازمند مراقبت های پیش از انجام آن می باشد که با انجام آن ها می توان بهترین نتیجه را از طریق این روش بدست آورد و ماندگاری هایفوتراپی را افزایش داد. مراقبت های قبل از هایفوتراپی عبارتند از:


✓  استحمام با آب گرم قبل از هایفوتراپی

یکی از مواردی که می تواند قبل از انجام هایفوتراپی موثر باشد استحمام و دوش با آب گرم می باشد، با این کار در روز قبل از هایفو یا صبح روز درمان تمامی آلودگی ها از روی پوست برداشته می شود و منافذ پوست بازتر خواهند شد.

✓  عدم استفاده از داروهای فشار خون و الکل:

روزی که برای انجام هایفوتراپی صورت توسط پزشک انتخاب شده است می بایست استفاده از داروهایی که تنظیم کننده فشار خون است را به نعویق بیاندازید. همچنین بهتر است از چند روز قبل از هایفوتراپی از استفاده از نوشیدنیهای الکلی و مصرف دخانیات پرهیز نمایید.

✓  پاک کردن آرایش پیش از هایفوتراپی:

پیش از انجام هایفوتراپی صورت می بایست پوست خود را به طور کامل تمیز نمایید و تمامی آرایش خود را از صورت پاک کنید. به طور کلی بهتر است در روز درمان و پس از استحمام روی ناحیه تحت درمان از هیچ گونه آرایش یا حتی مرطوب کننده ای استفاده نکنید.

✓      بارداری یا استفاده از داروهای خاص و هایفوتراپی:

قبل از هایفوتراپی یکی از مهم ترین مواردی که می بایست به پزشک خود اطلاع دهید و او را در جریان قرار دهید، بارداری و یا استفاده از داروهای خاص می باشد. چنانچه از داروی خاصی استفاده می نمایید می بایست حتما آن را با پزشک مطرح کنید تا با تشخیص او در صورت لزوم برای آمادگی برای هایفو داروی خود را قطع کنید یا هایفو را به زمان دیگری انتقال دهید. همچنین دوران بارداری دورانی بسیار حساس می باشد که نیازمند مراقبت های ویژه است، به همین علت قبل از هایفوتراپی چنانچه باردار هستید، این مسئله را بازگو نمایید تا دکتر بتواند تشخیص درستی جهت انجام یا عدم انجام این روش درمانی داشته باشد.


ممنوعیت های قبل از هایفو

1-   قرار گرفتن در معرض نور خورشید پوست را می سوزاند و به همین دلیل پوست آفتاب سوخته یا (به تازگی) برنزه شده را نمی توان با هایفو درمان کرد.

2-   از استفاده از تمام مواد شیمیایی که پوست را تحریک می کنند یا لایه برداری پوست، در هفته پیش از هایفو باید اجتناب شود زیرا ممکن است از درمان جلوگیری کند.

3-   متقاضیان انجام هایفوتراپی نباید دارای تبخال باشند، تبخال و هر ضایعات پوستی باز روند بهبودی را مختل می کند. همچنین داشتن تب قبل از هایفوتراپی از اثرگذاری این درمان جلوگیری می کند، بنابراین تنها پس از کاهش تب یا رفع تبخال امکان انجام هایفو وجود دارد.

4-   اگر آنتی بیوتیک مصرف می کنید و می خواهید از هایفوتراپی استفاده کنید، ممکن است مجبور شوید داروهای خود را قطع کنید. برخی از داروها مانند آنتی بیوتیک ها ممکن است پوست شما را به نور حساس تر کنند، در این صورت ممکن است لازم باشد جلسه هایفوتراپی خود را به مدت 2 هفته به بعد از اتمام درمان آنتی بیوتیکی به تعویق بیندازید.


هایفوتراپی


نکاتی که پیش از هایفوتراپی باید بدانید:

✓  چنانچه در بدن خود جسم فلزی مانند پروتز یا پیرسینگ دارید و همچنین اگر در ماه اخیر اقدام به تزریق بوتاکس و یا ژل کرده اید به پزشک خود اطلاع دهید. تزریق بوتاکس و یا ژل در بازه بیش از یک ماهه قبل از هایفوتراپی منعی نخواهد داشت.

✓  برخی از متقاضیان هایفوتراپی در مورد روش های درمانی ترس و استرس دارند، بنابراین می توانند قبل از درمان از داروهای ضد اضطراب استفاده کنند. اگر فرد استفاده از کرم بی حس کننده موضعی یا مصرف یک داروی ضد اضطراب را انتخاب کرد، باید 45 دقیقه تا یک ساعت قبل از هایفو در محل حاضر شود. همچنین ضروری است که افرادی که داروهای ضد اضطراب مصرف می کنند، باید با شخصی بیایند تا پس از انجام هایفوتراپی، آنها را به خانه برسانند.

✓  پیش از آنکه اقدام به انجام هایفوتراپی نمایید، درباره کلینیک و پزشک انتخابی خود تحقیق نمایید و نتایج کارهای انجام شده توسط پزشک را بررسی کرده تا از انجام این روش به وسیله پزشک انتخابی خود اطمینان حاصل نمایید.

✓  یکی دیگر از نکات مهم قبل از هایفوتراپی مشورت کردن با افرادی است که این روش را در گذشته انجام داده اند. با بررسی و مشورت از این افراد علاوه بر برطرف سازی سوالات خود می توانید با نتایج هایفوتراپی به طور کامل آشنا شوید تا با خیال راحت اقدام به انجام این کار نمایید.


بعد از هایفوتراپی چه انتظاراتی باید داشته باشید؟

بسیاری از افراد بلافاصله بعد از هایفوتراپی بهبودی فوری را مشاهده می کنند و نتایج بهتری پس از 4 هفته نمایان می شود، روند بهبودی و دریافت نتیجه نهایی تا حدود 3 ماه پس از این درمان ادامه دارد. نتیجه هایفوتراپی همچنان به طور فعال برای حدود 12 ماه در عمق پوست اثر می گذارد و کلاژن سازی پوست را در پی خواهد داشت و تولید الاستین را بهبود می بخشد. عوارض جانبی جزئی بعد از هایفو مانند هر روش دیگر معمول است و نشان از موفقیت آمیز بودن درمان دارد، برخی عوارض جانبی جزئی 1 تا 3 روز طول می کشد تا بهبود یابند.

ممکن است بعد از هایفوتراپی احساس سفت شدن پوستتان را داشته باشید، بنابراین بهتر است مداوماً مقدار زیادی از مرطوب کننده را روی آن ناحیه بمالید، برای آبرسانی واقعی و تقویت جوانسازی پوست، حتی می توانید 3 بار در هفته از ماسک های آبرسان صورت استفاده کنید. طبیعی است که بعد از هایفوتراپی نواحی تحت درمان احساس گرما و سوزن سوزن شدن داشته باشند، کمی خشک یا سفت شوند یا برافروخته باشند یا کبودی و تورم خفیف نمایان شود. اگرچه نادر است، اما ممکن است که بعد از هایفو بر روی پوست جوش هایی ظاهر شود، در اینصورت مقدار کمی از پماد تجویزی پزشک را به ناحیه مورد نظر بمالید؛ هرگز آن را نکنید و اجازه دهید هر دلمه ای که ممکن است ظاهر شود خود به خود از بین برود. در صورتی که شرایط فیزیکی شما تغییر کرده و یا علائمی ایجاد کرده که شدید هستند، با کلینیک و پزشک خود تماس بگیرید.


مراقبت های قبل و بعد از هایفوتراپی


مراقبت های بعد از هایفوتراپی

هر عمل و درمانی نیاز به مراقبت های پس از انجام آن دارد تا بیشترین تاثیر را به همراه داشته باشد و از به وجود آمدن هرگونه عارضه ای جلوگیری به عمل بیاید. درباره تکنیک درمانی هایفوتراپی هم این مسئله می بایست رعایت شود تا تاثیر گذاری این روش در بالاترین حالت خود قرار بگیرد، مراقبت های قبل و بعد از آن به اندازه خود درمان مهم هستند. پیروی از دستورالعمل های مراقبتی بعد از هایفو به کاهش ناراحتی یا عوارض و بهبود نتایج و افزایش ماندگاری آن کمک می کند. عوارض جانبی هایفوتراپی معمولاً در عرض چند ساعت تا چند روز فروکش کرده و ناپدید می شوند، مراقبت های بعدی برای کاهش عوارض و افزایش سرعت بهبود آنها نیز مهم است. مهمترین مراقبت های بعد از هایفوتراپی عبارتند از:

•   به مدت 1 هفته بعد از هایفوتراپی از آب داغ برای دوش گرفتن یا شستن صورت و بدن خود استفاده نکنید، آب ولرم بهبود را تسریع می کند. اگر نواحی تحت درمان ملتهب یا حساس هستند، از یک بسته سرد یا مقداری ژل آلوئه ورا استفاده کنید.

•   باید با پوست ناحیه تحت درمان ملایم باشید، تا 7 روز پس از هایفو پوستتان را مالش ندهید، اسکراب یا لایه برداری نکنید. به دلیل حساس شدن پوست بعد از هایفوتراپی از تماس پوست با آب گرم یا سرد تا هنگامی که به شرایط عادی خود بازگردد جلوگیری کنید.

•   از سرم یا مرطوب کننده با کیفیت خوب استفاده کنید، بعد از هایفو صورت از ماسک مرطوب کننده صورت روزانه به مدت 1 تا 2 هفته برای آبرسانی بیشتر به پوست صورت خود استفاده کنید. از محصولات مراقبت از پوست حاوی مواد فعال مانند رتین A، ویتامین C، AHAs، BHAs و غیره بعد از هایفوتراپی خودداری کنید.

•   از قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید در ماه اول بعد از هایفوتراپی خودداری کنید، همچنین روزانه از ضد آفتاب با SPF 30+ استفاده کنید.

•   به مدت 1 هفته بعد از هایفوتراپی از ورزش شدید، سونا، اتاق بخار یا هر محیط گرم دیگر و همچنین ماساژ ناحیه خودداری کنید.

•   برای آبرسانی بیشتر به پوست، کمک به دفع مواد زائد متابولیک، تسریع بهبودی پوست و افزایش تولید کلاژن، روزانه مقدار زیادی آب بنوشید.

•   به مدت 1 هفته نواحی تحت درمان هایفو را اپیلاسیون یا لایه برداری نکنید و به مدت 2 هفته از لیزر درمانی و تزریق بوتاکس در نواحی درمان شده خودداری کنید.

•   استفاده از مواد کافئین دار مانند قهوه و یا الکل به جهت رسیدن به نتیجه مورد نظر، حداقل طی 2 روز اولیه پس از درمان هایفو ممنوع می باشد.

•   به مدت 4 هفته یا بیشتر از تزریق ژل روی نواحی تحت درمان هایفو خودداری کنید؛ اگر قصد دارید درمان دیگری را در نواحی هایفوتراپی شده انجام دهید، با پزشکتان مشورت کنید.

•   واکنش های پوست هر فرد به درمان های جوانسازی پوست متفاوت است و شاید بهبودی بعد از هایفوتراپی کمی بیشتر طول بکشد، اما در صورت تداوم علائم منفی به پزشک مراجعه کنید.

•   استفاده از لوازم آرایشی بعد از هایفوتراپی مانعی ندارد، البته بهتر است از محصولات پوستی طی 48 ساعت پس از درمان به دلیل احتمال حساسیت و ریسک بالا استفاده نکنید.

•   از قرارگیری در معرض هوای بسیار گرم یا بسیار سرد و محیط آلوده طی روزهای اولیه پس از هایفوتراپی جلوگیری به عمل آورید.

مراقبت های قبل و بعد از مزوتراپی
6 Nov 2023

مراقبت های قبل و بعد از مزوتراپی

در واقع هیچ آمادگی خاص و دشواری برای درمان مزوتراپی لازم نیست و با توجه به شرایط جسمی هر متقاضی پزشک معمولاً توصیه مختص او را در مورد نحوه آمادگی برای مزوتراپی خواهد کرد. توصیه می شود برای به حداقل رساندن هرگونه کبودی یا تورم به دستورالعمل های مراقبت های بعدی که پزشک به شما توصیه می کند، عمل کنید.

ادامه مطلب
انواع بوتاکس
27 Aug 2019

انواع بوتاکس

بوتاکس نوعی سم است به نام بوتولینوم و یا بوتولیسم که به اختصار این نوع سم را بوتاکس می نامند.این نوع سم بوسیله باکتری به نام کلستریدیوم بوتولینوم به وجود آمده است که سبب مسمومیت غذایی می شود.

ادامه مطلب
مراقبت های قبل و بعد از کربوکسی تراپی
17 Sep 2021

مراقبت های قبل و بعد از کربوکسی تراپی

از طریق درمان با کربوکسی تراپی می توان بافت و قابلیت ارتجاعی پوست را بهبود بخشید، اکسیژن رسانی به پوست را انجام داد که باعث درخشندگی بیشتر آن می شود. کربوکسی تراپی یک روش درمانی طبیعی و ایمن برای بدن است که کاملاً با فیزیولوژی انسان سازگار بوده و فرآیندهای شیمیایی را در بدن ما تحریک می کند.

ادامه مطلب

ارتباط با ما

دفتر مرکزی : تهران میدان ولیعصر ضلع جنوبی سينمای قدس ساختمان مینو طبقه چهارم واحد 402 با پارکینگ

کلینیک : تهران - سعادت آباد - میدان فرهنگ - بلوار 24 متری - نبش سوم شرقی - پلاک 35