مراقبت های قبل و بعد از تزریق بوتاکس

مراقبت های بعد از بوتاکس


تزریق بوتاکس یکی از محبوبترین روش های زیبایی در سال جاری می باشد، به این دلیل که نتایج آن عالی هستند، زمان مورد نیاز برای بهبودی بسیار کم است و عوارض جانبی این روش تقریباً قابل چشم پوشی هستند. بسیاری از افراد بوتاکس را به دلیل کاربردهای زیبایی اش و رفع چین و چروک پوست می شناسند، اما این روش نتایج کاربردی بسیاری مانند رفع عرق کف دست ها، از بین بردن سردردهای میگرنی و غیره نیز دارد. برای مشاهده بهترین نتیجه از این روش پیروی از مراقبت های قبل و بعد از تزریق بوتاکس، داشتن انتظارات واقع بینانه و داشتن شرایط مناسب برای این روش ضروری است.

بوتاکس دارویی است که باعث ضعف یا فلج شدن عضلات می شود و در دوزهای کوچک، می تواند چین و چروک های پوستی را کاهش داده و به درمان برخی از مشکلات عضلاتی کمک کند. از آنجایی که تزریق بوتاکس همانند تزریق ژل و چربی یکی از درمان های موثر، کم هزینه و با نتایج سریع می باشد، افراد بسیاری متقاضی انجام آن هستند. اما همانطور که گفته شد برای اقدام به انجام هر کاری باید در ابتدا با ماهیت آن، روش انجام و نحوه آمادگی قبل و مراقبت های بعد از آن آشنا شوید.


بوتاکس چیست؟

بوتاکس در حقیقت نام تجاری ماده ای است که به پوست تزریق می شود و باعث مهار حرکت ماهیچه ها می شود و می تواند مانع از پیشرفت یا بدتر شدن چین و چروک شود. در این روش از یک سم تصفیه شده مورد تایید FDA، onobotulinumtoxinA استفاده می شود تا به طور موقت ماهیچه های کوچک صورت را که باعث ایجاد چین و چروک بین چشم ها، اطراف چشم ها و پیشانی می شود، فلج کند. بوتاکس پروتئینی است که از سم بوتولینوم ساخته شده که توسط باکتری کلستریدیوم بوتولینوم تولید می شود؛ با اینکه این درمان نوعی سم است، اما وقتی افراد به طور صحیح و در دوزهای کوچک از آن استفاده می کنند، دارای مصرف پزشکی و زیبایی می باشد.

از آنجایی که ماهیچه های صورت شل هستند، تزریق بوتاکس می تواند به عنوان یک اقدام پیشگیرانه نیز عمل کند و از ایجاد خطوط و چین و چروک نیز جلوگیری کند. بیمارانی که از قبل خطوط و چین و چروک روی پوست صورت خود دارند می توانند اثرات پیری را با این روش معکوس کنند زیرا تزریق این ماده می تواند پوست را در طول زمان بازسازی کند. با انجام تزریق های مکرر، اثرات بوتاکس می تواند طولانی تر شود و می توانید فاصله جلسات را از هم بیشتر کرده و از بوتاکس کمتری برای دستیابی به اثرات مشابه استفاده کنید. تاثیر این روش در پوست حدودا یک هفته بعد مشخص خواهد شد و ماندگاری بوتاکس از 4 ماه تا حتی یک سال متغیر خواهد بود.


چگونه برای تزریق بوتاکس آماده شویم؟

1-  قدم اول برای اطمینان از روش تزریق درست، میزان مناسب بوتاکس و دریافت نتیجه مورد انتظار با حداقل عوارض، انتخاب پزشک متخصص باتجربه می باشد. زمانی که به یک پزشک ماهر و مجرب مراجعه کنید از انتخاب انواع بوتاکس با توجه به شرایط شخصی و انجام تزریق بدون درد و ریسک بروز عوارض جانبی مطمئن خواهید شد.

2-  پزشک خود را از قبل در مورد هر گونه دارو یا فرمولاسیون رژیم غذایی خاص حتی ویتامین هایی که مصرف می کنید مطلع کنید، زیرا در صورت ترکیب با سم بوتولینوم می توانند عوارض جانبی ایجاد کنند. همچنین در طول جلسه مشاوره، پزشک را در جریان سابقه پزشکی خود و داروهایی که مصرف می کنید قرار دهید و در مورد هر گونه بیماری یا درمان های پوستی که قبل از بوتاکس داشته اید صحبت کنید. همچنین، اگر باردار هستید، در حال تلاش برای بچه دار شدن یا شیردهی نیز هستید، سیگار میکشید یا مشکلات تنفسی دارید، حتماً به آن نیز اشاره کنید. به یاد داشته باشید که صحبت درباره آلرژی هایی که دارید، یا اگر واکنش های آلرژیک به هر نوع دارو یا محصولات مراقبت از پوست داشته اید، اهمیت فراوانی دارد.

3-  ناحیه مورد نظر برای تزریق بوتاکس را با یک پاک کننده ملایم و غیر لایه بردار و آب ولرم کاملاً تمیز کنید، پوست خود را چند بار بشویید تا مطمئن شوید که اثری از مواد آرایشی یا مواد شویند باقی نمانده است. برای از بین بردن احتمال خطر عفونت محل تزریق، متخصص پوست معمولاً پوست شما را با یک پاک کننده ضد عفونی کننده یا الکل تمیز خواهد کرد.

4-  تزریق بوتاکس یکی از کارهاییست که نباید با معده خالی انجام دهید، برای اطمینان از اینکه روحیه و عضلات خود را آرام نگه دارید، باید جسمی قوی و آماده داشته باشید؛ قبل از تزریق بوتاکس حتما یک میان وعده یا وعده غذایی کوچک میل کنید.


تزریق بوتاکس


مراقبت های قبل از تزریق بوتاکس

آماده بودن، کلید کسب بیشترین نتیجه از هر روش مراقبت از پوست و زیبایی است، بوتاکس نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ اگر تصمیم دارید یک جلسه بوتاکس انجام دهید، مطمئن شوید که با روند انجام آن آشنایی داشته و به درستی آماده شده اید. در ادامه مجموعه ای از دستورالعمل های آمادگی و مراقبت های قبل از تزریق بوتاکس با هدف کمک به کاهش زمان بهبودی پس از تزریق و اطمینان از موفقیت آمیز بودن درمان ارائه شده است:

✓  از پوست خود در برابر آسیب اشعه ماوراء بنفش محافظت کنید و حداقل به مدت 24 ساعت قبل از بوتاکس از قرار گرفتن در معرض مستقیم تابش نور خورشید خودداری کنید.

✓  حداقل دو روز قبل از تزریق بوتاکس و دو روز بعد از آن، از هرگونه نوشیدنی الکلی دوری کنید، به خصوص اگر به راحتی کبود می شوید. هر کاری که می توانید برای به حداقل رساندن کبودی و احتمال خونریزی در محل تزریق انجام دهید، بهبودی شما را سرعت می بخشد.

✓  در صورتی که از مزایای تزریق بوتاکس برای زیربغل بهره بردید از استفاده از موم، سفید کننده یا هر محصول حذف موهای زائد در این ناحیه حداقل از دو روز قبل خودداری کنید.

✓  بهتر است هیچ کار دندانپزشکی را قبل از تزریق بوتاکس انجام ندهید.

✓  اگر می ترسید که این روش برایتان با درد همراه باشد، می توانید یک ساعت قبل از وقت تعیین شده از تایلنول (در صورت عدم منع مصرف و با مشورت پزشک) استفاده کنید تا از بروز درد و ناراحتی هایی که ممکن است به وجود بیاید، جلوگیری کند.

✓  اگر سابقه تبخال دارید، حتماً به پزشک خود اطلاع دهید، این امر به پزشک زمان کافی برای تجویز دارو برای جلوگیری از شیوع بیماری را می دهد.


چه افرادی گزینه مناسبی برای تزریق بوتاکس نیستند ؟

•  افراد مبتلا به میاستنی گراویس

•  افرادی که از بیماری هایی رنج می برند که بر عضلات یا اعصاب تأثیر می گذارد، مانند ALS، میاستنی گراویس یا سندرم میاستنی لامبرت-ایتون

•  افرادی که هر نوع عفونت یا سایر بیماری های پوستی در ناحیه مورد تزریق داشته باشند

•  افراد دارای مشکلات تنفسی مانند آسم

•  افراد دارای عضلات پیشانی ضعیف شده و افتادگی پلک

•  خانم های باردار یا کسانی که در دوران شیردهی هستند.

•  افراد حساس به انواع بوتاکس و سم بوتولینوم

•  اگر در گذشته یک عمل جراحی (روی ناحیه مورد نظر) انجام داده اید یا قصد دارید در آینده تحت هر نوع جراحی قرار بگیرید.


مراقبت های قبل از بوتاکس


آیا تزریق بوتاکس با دارویی تداخل دارد؟

اگر داروها یا مکمل هایی مصرف می کنید که می توانند خون شما را رقیق کنند، بهتر است یک هفته یا بیشتر قبل از اولین جلسه درمان بوتاکس مصرف آنها را متوقف کنید تا کبودی ناشی از تزریق به حداقل برسد. فقط مصرف مولتی ویتامین و تایلنول Tylenol در صورت تایید پزشک مجاز است؛ داروها و مکمل هایی که باید از مصرف آنها اجتناب کنید تا کاندید مناسب بوتاکس باشید عبارتند از:

•  آسپرین

•  ایبوپروفن

•  ویتامین E

برخی از سایر داروهایی که می توانند با سم بوتولینوم تداخل داشته و منجر به عوارض جانبی شوند عبارتند از:

•  شل کننده های عضلانی

•  ماهی یا روغن های امگا 3

•  دارو و استروئیدهای موضعی برای آلرژی

•  داروهای کمک به خواب

•  مکمل های حاوی جینکو بیلوبا و جینسینگ


مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس کدامند ؟

پزشک شما دستورالعمل های دقیق مراقبت های بعد از بوتاکس را ارائه می دهد که با پیروی از آنها مطمئن خواهد شد که اثر کامل درمان را تجربه کرده و ماندگاری تزریق بوتاکس را افزایش خواهید داد. مهم نیست که با چه هدفی از این روش استفاده می کنید، چند نکته کلیدی برای مراقبت پس از بوتاکس وجود دارد که می تواند به جلوگیری از عوارض جانبی آن کمک کند و اطمینان حاصل کند که نتایج مناسب را دریافت می کنید؛ این نکات عبارتند از:

✓  تا سه ساعت پس از درمان محل تزریق بوتاکس را دستکاری نکنید و حداقل 10 روز بعد از تزریق، از درمان های صورت مانند ماساژ، لیزر و میکرودرم ابریژن پرهیز کنید.

✓  برخی معتقدند که لبخند زدن و اخم کردن درست پس از تزریق به بوتاکس کمک می کند تا راه خود را به عضله ای که پس از درمان به آن تزریق شده است پیدا کند. اگرچه تصور می شود این امر به بهبود نتیجه كمك می كند، اما در صورت فراموشی و انجام ندادن این امر بر درمان شما تأثیر منفی نخواهد گذاشت.

✓  تا چهار ساعت پس از تزریق نباید دراز بکشید، زیرا این امر مانع از ردیابی بوتاکس به مدار چشم شما شده و باعث افتادگی پلک می شود.


مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس


✓  از انجام فعالیت هایی که منجر به عرق کردن می شوند و بلند کردن اجسام سنگین حداقل برای باقی روز خودداری کنید، زیرا این امر باعث می شود بوتاکس در ناحیه تزریق شده باقی بماند.

✓  از انجام تمرینات هوازی که ضربان قلب شما را تا حد زیادی افزایش می دهد (دویدن، شنا، دوچرخه سواری و ...) به مدت 24 ساعت پس از تزریق بوتاکس خودداری کنید.

✓  در صورت داشتن درد بعد از تزریق از مصرف ایبوپروفن، ادویل و Motrin خودداری کرده و می توانید تایلنول را زیر نظر پزشک مصرف کنید.

✓  در محل تزریق احتمال بروز عوارض جانبی بوتاکس مانند کمی کبودی وجود دارد، که موقتی بوده و به سرعت از بین می رود.

✓  استفاده هر روزه از ضد آفتاب را فراموش نکنید و به مدت 72 ساعت از قرار گرفتن در معرض آفتاب و گرما زیاد خودداری کنید.

✓  برای جلوگیری از تورم بیش از حد از مصرف غذاهای حاوی مقادیر زیاد نمک خودداری کنید.

✓  مشاهده نتیجه تزریق بوتاکس حدود 4 تا 7 روز طول می کشد، اگر نتیجه مطلوب بعد از 2 هفته از درمان شما دیده نشود، ممکن است به جلسه ترمیم و تزریق مجدد بوتاکس احتیاج داشته باشید.


یکی از بهترین کلینیک های زیبایی که از امکانات روز دنیا بهره گرفته و پزشکان متخصص در زمینه امور زیبایی در این کلینیک آماده انجام عمل های زیبایی هستند، کلینیک زیبایی رنسانس می باشد. چنانچه قصد انجام تزریق بوتاکس را دارید می توانید با مشاوران کلینیک رنسانس در ارتباط باشید و در صورت نیاز جهت مشاوره و تعیین وقت قبلی با ما تماس حاصل نمایید.

لیفت با نخ یا تزریق ژل؟
28 Nov 2021

لیفت با نخ یا تزریق ژل؟

برای بیمارانی که خواهان لیفتینگ گسترده و رفع افتادگی پوست هستند، تزریق ژل (پرکننده های پوستی) و لیفت با نخ بهترین گزینه ها هستند؛ اینکه بین این دو روش کدام بهتر است بستگی به نتیجه ای دارد که هر شخص انتظار دارد. وقتی لیفت با نخ را در برابر تزریق ژل قرار می دهید، تنها می توانید از مزایای هر کدام از روش ها نام ببرید، هیچ گزینه ای بهتر از این دو مورد برای افرادی که می خواهند چهره شان جوان و شاداب بماند وجود ندارد.

ادامه مطلب
مراقبت های قبل و بعد از هایفوتراپی
29 Jun 2024

مراقبت های قبل و بعد از هایفوتراپی

هایفوتراپی برای اولین بار در سال 2008 به منظور درمان های زیبایی مورد استفاده قرار گرفت.این روش دارای مزایای بسیاری است که از مهم ترین آن می توان به عدم نیاز به جراحی توسط این روش اشاره نمود.انجام هایفوتراپی به صورت سرپایی می باشد و طی یک جلسه می توان نتایج آن را فورا مشاهده کرد

ادامه مطلب

ارتباط با ما

دفتر مرکزی : تهران میدان ولیعصر ضلع جنوبی سينمای قدس ساختمان مینو طبقه چهارم واحد 402 با پارکینگ

کلینیک : تهران - سعادت آباد - میدان فرهنگ - بلوار 24 متری - نبش سوم شرقی - پلاک 35