مراقبت های قبل و بعد از تزریق چربی

تزریق چربی


یکی از شیوه های نسبتا جدید زیبایی که بسیار پر طرفدار می باشد، تزریق چربی است. تزریق چربی فرآیندی است که به وسیله آن می توان چین و چروک هایی که به دلیل افزایش سن در صورت و سایر اعضای بدن به وجود آمده را از بین برد و ظاهر فرد را زیبا و جوان تر نشان داد. همچنین از این روش برای از بین بردن گودی و چروک زیر چشم ها و حجیم سازی اعضای بدن مانند لب، باسن، چانه و... نیز استفاده می شود. اما نکته مهمی که می بایست به آن توجه شود این است که این تکنیک مانند سایر روش های زیبایی نیازمند انجام برخی کارها و مراقبت های بعد از تزریق چربی می باشد.


تزریق چربی چیست؟

روش های گوناگونی امروزه برای زیبایی و جوانسازی پوست مورد استفاده قرار می گیرد که با توجه به نیاز افراد و توصیه پزشکان متخصص باید انتخاب شود. در این روش ابتدا چربی اضافه ای که معمولا در قسمت شکم یا ران موجود می باشد از بدن خود فرد برداشت می شود، این کار با استفاده از دستگاهی مخصوص و بی حسی موضعی صورت می گیرد. سپس به وسیله دستگاه سانتریفیوژ چربی مفید از ناخالصی هایش جدا شده و برای تزریق آماده می شود. مرحله تزریق بدین شکل می باشد که ابتدا محل مشخص شده ای که از قبل انتخاب شده به صورت موضعی بی حس شده، سپس چربی خالص به محل مورد نظر در عمق مشخصی تزریق می گردد.

بر اساس سن و نتیجه مورد انتظار میزان تزریق چربی متغیر بوده و هرچه افراد مسن تر باشند یا قصد افزایش حجم به نواحی بزرگ بدنشان را داشته باشند، ممکن است میزان تزریق چربی بیشتر باشد. بدلیل این که چربی مورد نظر برای تزریق از خود فرد گرفته می شود، بدن واکنش منفی نسبت به آن نشان نمی دهد و هیچ گونه حساسیتی در او اتفاق نمی افتد. انتخاب کلینیک معتبر و پزشک متخصص برای انجام تزریق چربی بسیار حائز اهمیت می باشد و چنانچه در انجام این کار دقت مناسبی صورت نگیرد ممکن است عواقب جبران ناپذیری برای فرد اتفاق بیفتد. کاربردهای تزریق چربی علاوه بر زیبایی که شامل برجسته سازی گونه، سینه، باسن و ... و زاویه سازی صورت، شامل موارد کاربردی همچون درمان مشکلات آتروفی، ترمیم مشکلات بافتی و دران برخی بیماری های پوستی ژنتیکی نیز می باشد.


نکات مهمی که قبل از تزریق چربی باید بدانید:

✓   آشنایی با فرایند تزریق چربی

پیش از هرچیز نیاز به جمع آوری اطلاعات کافی و تحقیق درباره  روند تزریق چربی دارید، یکی از بهترین کارها پرس و جو از افرادی است که این روش را انجام داده اند. کاربردها، تاثیرات،عوارض و... این روش را می توانید از آشنایان و یا افرادی که این تکنیک را انجام داده اند بپرسید و نتیجه را در آنها مشاهده کنید.همچنین شما می توانید با مشورت از پزشکان متخصص و یا مراجعه حضوری به کلینیک مورد نظر و مشاهده افراد حاضر و تصاویر قبل و بعد آنها درمورد تزریق چربی تصمیم بگیرید. انتخاب پزشک و کلینیک معتبر یکی از اولین قدم ها برای دستیابی به نتیجه مورد نظرتان است که عوارض جانبی را کاهش داده و از طرفی ماندگاری تزریق چربی را افزایش می دهد.

✓   تکنیک تزریق چربی مناسب چه افرادیست؟

قدم بعدی مشورت با متخصصان درباره شرایط کاندید مناسب تزریق چربی می باشد و اینکه آیا شما این شرایط را دارید یا خیر. اگر قصد جوانسازی پوست و از بین بردن چین و چروک های خود را داشته باشید، ممکن است روش های دیگری از جمله تزریق ژل و هایفو برایتان موثر باشد و نیازی به تزریق چربی نداشته باشید. پیش از انجام این روش جلسه مشاوره ای توسط پزشک برای شما گذاشته می شود که درباره این موضوع نکاتی به شما گفته خواهد شد و همچنین شرایط جسمی شما بررسی می شود.

افرادی که مشخصه های زیر را دارند کاندیدای مناسبی برای تزریق چربی نیستند:

•   افرادی که به بیماری ایدز مبتلا هستند و یا تست HIV آن ها مثبت می باشد.

•   افرادی که مراحل شیمی درمانی را به علت سرطان و یا سایر بیماری ها پشت سر می گذرانند.

•   کسانی که از بیماری های خود ایمنی رنج می برند.

•   چنانچه در محل هایی که می بایست تزریق چربی انجام شود رادیوتراپی انجام شده باشد.


مراقبت های قبل و بعد از تزریق چربی


مراقبت های قبل از تزریق چربی

برای اینکه به نتیجه دلخواهتان برسید باید نکاتی را پیش از تزریق چربی بدانید و خود را برای این روش آماده کنید. نکاتی که باید بدانید در جلسه مشاوره پیش از تزریق توسط پزشک متخصص به شما ارائه می شود که باید به صورت دقیق از آنها پیروی کنید. به طور کلی مهمترین مراقبت های قبل از تزریق چربی عبارتند از:

1.  از 4 هفته یا 1 ماه پیش از انجام تزریق چربی مصرف دخانیات ممنوع می باشد. ترکیبات مواد دخانی مانند سیگار، قلیان و... سبب کاهش سرعت بهبودی بعد از تزریق می شود و دوره نقاهت را طولانی تر می کند.

2.  تا 10 روز قبل از انجام عمل استفاده از داروهایی غیر استروئیدی، ضد التهاب، آسپرین و... ممنوع می باشد؛ همچنین استفاده از ویتامین ها و یا داروهایی که به سبب مصرف آنها احتمال خونریزی بیشتر می شود می بایست قطع گردد. در جلسه مشاوره داروهایی که مصرف می نمایید به خصوص داروهایی که بر روی سیستم عصبی بدن تاثیر می گذارند، را به پزشک خود اعلام نمایید تا تصمیم درستی درباره مصرف آن ها گرفته شود.

3.  هیدراته بودن بدن پیش از انجام هر عمل یکی از مهم ترین مسائل می باشد، این امر برای هر روش درمانی تهاجمی و یا غیر تهاجمی مهم بوده زیرا کم آبی بدن سبب کند شدن دوره ریکاوری می شود. در نتیجه نوشیدن مقدار آب مناسب پیش از انجام تزریق ژل، چربی و بوتاکس نیز بسیار اهمیت دارد.

4.  شب قبل از انجام تزریق چربی حمام کردن ممنوع می باشد اما نواحی مورد نظر برای تزریق باید به خوبی تمیز شوند.

5.  افرادی که دچار بیماری هایی نظیر فشار خون، بیماری های مزمن و... هستند پیش از انجام عمل می بایست آن را به پزشک خود اطلاع دهند و در صورت معاینه و تایید پزشک مجاز به انجام تزریق چربی هستند.

6.  خانم هایی که باردار هستند و یا در دوره شیر دهی هستند بهتر است از پیش از عمل درباره این موضوع با پزشک مشورت نمایند یا زمان تزریق خود را به دوره دیگری منتقل کنند.

7.  در روز عمل از خوردن غذا اجتناب کرده و از شب قبل ناشتا باشید.

8.  لطفاً در روز تزریق چربی لباس های گشاد و راحت بپوشید.


مراقبت های بعد از تزریق چربی

کبودی یا درد و تورم در محل تزریق و یا برداشت طبیعی می باشد و با گذشت زمان از بین خواهد رفت، مدت زمان از بین رفتن عوارض جانبی تزریق چربی بستگی به میزان برداشت و پیروی شما از مراقبت های بعدی داشته و نهایتا طی گذشت 3 هفته به طور کامل از بین خواهد رفت. مهم ترین مراقبت هایی که باید از آنها پیروی کنید، شامل موارد زیر می شوند:

✓   پیش از هر چیز این نکته را می بایست مد نظر داشته باشید که پس از انجام عمل فردی را با خود به همراه داشته باشید که بتواند شما را به منزل برساند و طی چند روز آینده در امور به شما کمک نماید.

✓   محلی که چربی از آن برداشت شده می بایست به وسیله یک باند کشی و یا گن تا ده هفته پس از عمل محکم بسته شود.

✓   طی هفت تا ده روز پس از تزریق چربی از فشار آوردن به نواحی تزریق به دلیل احتمال جا به جایی چربی جلوگیری شود.

✓   قرارگیری در معرض آفتاب مستقیم به طور طولانی مدت و یا قرارگیری در محیط های گرم مانند سونا و یا حمام کردن طولانی مدت با آب گرم طی 20 روز پس از تزریق چربی ممنوع می باشد.

✓   چنانچه تزریق چربی را در صورت خود انجام داده اید، بهتر است طی دو هفته پس از تزریق هنگام دراز کشیدن، صورت خود را بالاتر از بدن با زاویه 45 درجه قرار دهید.

✓   برای از بین بردن تورم در قسمت برداشت سه روز از کمپرس سرد استفاده نمایید و پس از آن کمپرس آب گرم را در محل قرار دهید. همچنین جهت کاهش تورم احتمالی در صورت پس از تزریق چربی میزان استفاده از نمک را به حداقل برسانید. از روز دوم بعد از تزریق چربی به آرامی راه بروید تا هم تورم کاهش یافته و هم از لخته شدن خون جلوگیری شود.

✓   استحمام دو روز پس از انجام تزریق چربی مانعی نداشته، اما باید دقت کنید که علاوه بر قرارگیری طولانی در گرمای حمام از فشار و یا ماساژ دادن محل تزریق می بایست جلوگیری شود.

✓   در هفته اول و دوم بعد از تزریق از خم شدن های طولانی مدت و یا فعالیت هایی که نیاز به خم شدن دارند به دلیل افزایش میزان تورم جلوگیری شود و همچنین فعالیت های شدید و بلند کردن اجسام سنگین نیز باید به تعویق بیافتد.

✓   اگر به ورزش کردن منظم عادت دارید، می توانید پس از گذشت چند روز از تزریق چربی شروع به ورزش های سبک و کششی کنید، اما طی روز های اول از ورزش های شدید می بایست اجتناب کرد.

✓   طی 24 ساعت اولیه پس از تزریق آرایش کردن ممنوع می باشد اما با گذشت یک روز آرایش سبک و یا استفاده از کرم ضد آفتاب و ... مانعی ندارد.

✓   مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشک ضروری می باشد و می بایست تا آخرین روزی که تجویز شده است سر ساعت مصرف شوند. عفونت پس از تزریق چربی بسیار کم اتفاق می افتد اما برای پیشگیری از این اتفاق آنتی بیوتیک هایی نظیر سفالکسین توسط پزشک تجویز می شود که می بایست از شب قبل از عمل تا پنج روز پس از انجام تزریق مصرف گردد.

✓   چنانچه تزریق چربی به باسن خود انجام داده اید، هنگام خواب می بایست به پهلو و یا شکم بخوابید و یا بالشی در زیر کمر قرار داده تا میزان برخورد باسن با تخت به حداقل برسد.

✓   به دلیل کاهش تحرک طی روزهای اولیه پس از انجام تزریق چربی ممکن است دچار یبوست شوید، به همین علت برای جلوگیری از این عارضه می توانید استفاده از میوه و یا ماهی و میگو که حاوی مقادیر زیادی امگا 3 می باشد را در برنامه غذایی خود بیشتر کنید. میوه آناناس هم یکی از مواردی است که می توان با خوردن آن سرعت بهبودی کبودی و تورم ناشی از تزریق را تسریع کرد.

مزایا و معایب میکرونیدلینگ
24 Jan 2023

مزایا و معایب میکرونیدلینگ

در حالی که جراحی زیبایی هنوز مؤثرترین روش برای جوان سازی پوست و ترمیم پوست می باشد ، اما بسیاری از زنان و مردان از روش های تهاجمی کمتری مانند میکرونیدلینگ یا Microneedlingاستفاده می کنند.

ادامه مطلب
لایه برداری پوست چیست و چگونه انجام می شود؟
1 Nov 2020

لایه برداری پوست چیست و چگونه انجام می شود؟

لایه برداری فیزیکی روشی که از ابزارهای مختلف (اسفنج، اسکراب) یا مواد ساینده برای از بین بردن خارجی ترین لایه پوست (سلول های مرده) در خانه استفاده می کنند. در لایه برداری سلول های مرده از طریق سایش با ذرات سخت معمولاً از کرم

ادامه مطلب
از بین بردن جای جوش با استفاده از میکرونیدلینگ
23 Jan 2021

از بین بردن جای جوش با استفاده از میکرونیدلینگ

یافتن یک روش درمانی مناسب برای از بین بردن اسکار آکنه یا جای جوش به دغدغه اکثر خانم ها و آقایان تبدیل شده و میکرونیدلینگ یکی از موثرترین روش های جدید درمان جای جوش در حال حاضر است که هم موثر و هم مقرون به صرفه می باشد.

ادامه مطلب

ارتباط با ما

دفتر مرکزی : تهران میدان ولیعصر ضلع جنوبی سينمای قدس ساختمان مینو طبقه چهارم واحد 402 با پارکینگ

کلینیک : تهران - سعادت آباد - میدان فرهنگ - بلوار 24 متری - نبش سوم شرقی - پلاک 35